Inngangsbevis til gjenvinningsstasjonen

Slik får du ditt inngangsbevis til gjenvinningsstasjonen, raskt og enkelt.

Nå trenger alle som bor i Drammen, Lier, Modum og Øvre Eiker et inngangsbevis for å kunne levere husholdningsavfall fritt på gjenvinningsstasjonene. 

Appen Min gjenvinning identifiserer deg som innbygger i RfD-området og gir deg rett til fri levering av husholdningsavfall, så mye og ofte du vil. Du trenger bare å skanne inngangsbeviset på automaten, så går bommen opp og du kan levere husholdningsavfallet ditt uten å betale. Hvis du ikke har smarttelefon eller kan laste ned appen, kan du bestille et fysisk inngangskort i stedet.

På gjenvinningsstasjonen kan du også få hjep til å skaffe inngangsbevis. 

Gjenvinningsstasjon_mobilapp

Min gjenvinning

Inngangsbeviset får du kjapt og enkelt i appen Min gjenvinning, som lastes ned gratis fra App Store eller Google Play. Da har du inngangsbeviset med QR-kode lett tilgjengelig på mobilen og kan ta det i bruk med en gang. Vi anbefaler å gjøre det før du drar på gjenvinningsstasjonen, da dette er en kontaktløs ordning. Du må ha folkeregistrert adresse i en av RfDs kommuner for å kunne bruke appen. 

Slik gjør du det:

  1. Last ned Min gjenvinning gratis fra App Store eller Google Play.
  2. Første gang du bruker appen må du logge inn via ID-porten. Dette trenger du bare å gjøre én gang.
  3. Når du har logget inn får du opp en QR-kode som blir ditt inngangsbevis til våre gjenvinningsstasjoner.
Min gjenvinning
Appen inneholder en personlig QR-kode som skannes på automatene eller vises frem til betjeningen på gjenvinningsstasjonen. Når du skal bruke automaten, skanner du QR-koden og bommen går opp. Dette går raskt og enkelt, og du betaler ingenting.

Fysisk inngangskort

Hvis du ikke har smarttelefon, eller av andre grunner ikke kan laste ned appen, kan du bestille et fysisk inngangskort i stedet. Da får du inngangskortet tilsendt i posten. Skal du på gjenvinningsstasjonen før du mottar kortet, får du inngangskortet ditt der.

  • Fysisk inngangsbevis utstedes gratis, begrenset til ett kort per husstand.
  • Mistet kort eller utstedelse av ekstra kort belastes med 200 kroner i administrasjonsgebyr.
  • Alle som eier hytte og som blir tilknyttet en ny renovasjonsordning i 2021, vil få tilsendt inngangskort automatisk.

Det fysiske inngangskortet gir de samme rettighetene som det digitale inngangsbeviset. 

Ingen vektgrense eller betaling for privatpersoner

Med inngangsbevis kan du som privatperson levere husholdningsavfall så mye og ofte du vil, vi har ingen vektgrense for dette.  

Inngangsbeviset gjør at vi kan skille mellom innbyggere som har rett til fri levering, og næringsdrivende og andre som skal betale.

Om inngangsbeviset

Inngangsbeviset identifiserer innbyggere og eiere av eiendom i Drammen, Lier, Modum eller Øvre Eiker som har rett til fri levering av husholdningsavfall. Inngangsbeviset er personlig, knyttet til en bestemt boenhet og kan ikke benyttes til å levere avfall fra andre eiendommer.

Inngangsbevis kan benyttes av alle som bor i husstanden. Du kan låne det ut til personer som hjelper til med rydding og bortkjøring av avfall, så lenge dette ikke er knyttet til næringsvirksomhet. Det frarådes å låne bort inngangsbevis til personer man ikke kjenner svært godt. Den som låner bort inngangsbeviset er selv ansvarlig for eventuelt misbruk.

Les mer om regler for bruk av inngangsbevis på RfDs gjenvinningsstasjoner.

Rules for the use of access permits at RfD’s recycling stations

Lurer du på noe?

Om du har spørsmål eller trenger hjelp til noe, kan du gjerne kontakte vår kundeservice på e-post, chat eller telefon.

Som innbygger i en av RfDs kommuner har du rett til fri levering av husholdningsavfall på alle våre gjenvinningsstasjoner – så mye og ofte du vil.

Næringsdrivende og besøkende fra andre kommuner må betale for å levere avfall på våre stasjoner.

For at RfD skal kunne skille mellom de som har rett til fri levering og de som må betale, trenger alle innbyggere i RfD-området et
inngangsbevis for å kunne levere avfall fritt på gjenvinningsstasjonene.