Ditt personlige inngangsbevis

Nå kan du skaffe deg et inngangsbevis til gjenvinningsstasjonen, raskt og enkelt. Appen Min gjenvinning identifiserer deg som innbygger i Drammensregionen og gir deg rett til fri levering av husholdningsavfall - så mye og ofte du vil. Du trenger bare å skanne inngangsbeviset på automaten, så går bommen opp og du kan levere husholdningsavfallet ditt uten å betale.

I en overgangsfase vil det også være mulig å komme inn på stasjonene uten inngangsbevis. Da får du utdelt et kort med en engangskode eller du kan registrere deg manuelt på automaten som tidligere. Vi oppfordrer likevel alle til å skaffe seg inngangsbevis, og bruke dette neste gang man skal på gjenvinningsstasjonen. Det er både raskere og enklere.

Gjenvinningsstasjon_mobilapp

Min gjenvinning

Inngangsbeviset får du kjapt og enkelt i appen Min gjenvinning, som lastes ned gratis fra App Store eller Google Play. Da har du inngangsbeviset med QR-kode lett tilgjengelig på mobilen og kan ta det i bruk med en gang. Vi anbefaler å gjøre det før du drar på gjenvinningsstasjonen, for å unngå kø. Du må ha folkeregistrert adresse i en av RfDs kommuner for å kunne bruke appen. 

Slik gjør du det:

  1. Last ned Min gjenvinning gratis fra App Store eller Google Play.
  2. Første gang du bruker appen må du logge inn via ID-porten. Dette trenger du bare å gjøre én gang.
  3. Når du har logget inn får du opp en QR-kode som blir ditt inngangsbevis til våre gjenvinningsstasjoner.
Min gjenvinning
Appen inneholder en personlig QR-kode som skannes på automatene eller vises frem til betjeningen på gjenvinningsstasjonen. Når du skal bruke automaten, skanner du QR-koden og bommen går opp. Dette går raskt og enkelt, og du betaler ingenting.

Fysisk inngangskort

Hvis du ikke har smarttelefon, eller av andre grunner ikke kan laste ned appen, kan du bestille et fysisk inngangskort i stedet. Da får du inngangskortet tilsendt i posten. Skal du på gjenvinningsstasjonen før du mottar kortet, får du et midlertidig inngangskort der.

  • Fysisk inngangsbevis utstedes gratis, begrenset til ett kort per husstand.
  • Mistet kort eller utstedelse av ekstra kort belastes med 200 kroner i administrasjonsgebyr.
  • Alle som eier hytte i regionen og er tilknyttet en renovasjonsordning, vil få tilsendt inngangskort automatisk.

Det fysiske inngangskortet gir de samme rettighetene som det digitale inngangsbeviset. 

Ingen vektgrense eller betaling for privatpersoner

Ordningen med inngangsbevis gjør at den øvre vektgrensen på 400 kilo for bygg- og rivningsavfall avskaffes. Med inngangsbevis kan du levere husholdningsavfall så ofte du vil og så mye du vil. 

Inngangsbeviset gjør at vi kan skille mellom innbyggere som har rett til fri levering, og næringsdrivende og andre som skal betale.

Om inngangsbeviset

Inngangsbeviset identifiserer innbyggere i Drammen, Lier, Modum eller Øvre Eiker som har rett til fri levering av husholdningsavfall. Inngangsbeviset er personlig, knyttet til en bestemt boenhet og kan kun benyttes til å levere avfall fra den eiendommen det er knyttet til. 

Inngangsbevis kan benyttes av alle som bor i husstanden. Du kan låne det ut til personer som hjelper til med rydding og bortkjøring av avfall, så lenge dette ikke er knyttet til næringsvirksomhet. Det frarådes å låne bort inngangsbevis til personer man ikke kjenner svært godt. Den som låner bort inngangsbeviset er selv ansvarlig for eventuelt misbruk.

På sikt må du identifisere deg med et inngangsbevis for å få rett til fri levering. Næringsdrivende og de som bor i andre kommuner må betale for å levere avfall. 

Lurer du på noe?

Om det er noe du er usikker på eller trenger hjelp til, må du gjerne kontakte vår kundeservice på  e-post, chat eller telefon.

Alle som er bosatt i Drammen, Lier, Modum eller Øvre Eiker kan levere husholdningsavfall på gjenvinningsstasjonene uten å betale.

Bruk av gjenvinningsstasjonene er inkludert i renovasjonsgebyret.