Inngangsbeviset ditt flytter etter påske

Fra april vil du ikke lenger kunne bruke appen «Min gjenvinning» som inngangsbevis på gjenvinningsstasjonene. I stedet må du laste ned appen RfD og bruke QR-koden du finner i der. 

Vi anbefaler at alle som har mulighet, laster ned appen og får inngangsbeviset digitalt. Den kan lastes ned fra både App Store og Google Play. 

Appen «RfD» erstatter våre tidligere apper «Min gjenvinning» og «Min renovasjon». Det betyr at oversikt over hentedager og inngangsbeviset til gjenvinningsstasjonene nå vil være i samme app, i tillegg til at den blant annet vil inneholde nyttig informasjon og flere andre, nye funksjoner.

RfD_annonse_NyApp_580x400_06_1.jpg

 

Hva kan jeg levere med inngangsbeviset?

Med inngangsbevis kan du som privatperson levere en fastsatt mengde husholdningsavfall kostnadsfritt på gjenvinningsstasjonene. Mengden må ikke overstiger 2000 kg per boenhet per kalenderår. Dette kan inkludere inntil 1000 kg farlig avfall og 500 kg PCB-vinduer. Ved spesielle engangshendelser, som flytting, oppussing, eller lignende, kan eier be om en tilleggsmengde på inntil 500 kg.

Alt avfall som overskrider de årlige mengdene som er beskrevet for husholdningsavfall, regnes som betalingspliktig avfall.

Når næringsdrivende utfører arbeid for private husholdninger, regnes avfallet som næringsavfall uansett hvem som leverer avfallet. Næringsavfall finnes det egne priser for.

Forskjellen mellom husholdningsavfall, betalingspliktig avfall og næringsavfall er definert i regler for RfDs gjenvinningsstasjoner.

Hvem kan bruke inngangsbeviset?

Alle innehavere av inngangsbevis har i utgangspunktet like rettigheter til å levere avfall som oppstår på eiendommer de eier, eller bor på.

Eier av eiendommen kan velge å begrense hvor stor mengde avfall leieboere eller andre husstandsmedlemmer kan levere. Ved å benytte denne muligheten overtar eier ansvaret for at alt avfallet fra husstanden leveres til godkjent mottak.

Eier kan midlertidig delegere ansvar til en person som skal kjøre bort avfall fra eiendommen. Det er ikke tillatt å delegere slikt ansvar til å levere avfall som har oppstått gjennom næringsvirksomhet, eller fra andre eiendommer.

Min gjenvinning

Fysisk inngangskort

Hvis du ikke har smarttelefon, eller av andre grunner ikke kan laste ned appen, kan du gi beskjed om dette på gjenvinningsstasjonen eller bestille et fysisk inngangskort i stedet. Da får du inngangskortet tilsendt i posten. 

  • Fysisk inngangsbevis utstedes gratis, begrenset til ett kort per husstand.
  • Mistet kort eller utstedelse av ekstra kort belastes med ett administrasjonsgebyr.

Det fysiske inngangskortet gir de samme rettighetene som det digitale inngangsbeviset. 

Spesielle forhold

Ved spesielle engangshendelser, som ved flytting, oppussing, eller lignende, kan eier be om tilleggsvolum på inntil 500 kg. 

Dødsbo
Ved rydding av dødsbo, kan pårørende søke om et midlertidig inngangsbevis som gir tidsavgrenset rett til å levere avfallet fra avdødes bolig.

Om inngangsbeviset

  • Inngangsbeviset identifiserer eiere og innbyggere som har rett til å levere husholdningsavfall og betalingspliktig avfall på RfDs gjenvinningsstasjoner.
  • Inngangsbeviset er personlig og knyttet til en bestemt boenhet. Inngangsbeviset kan kun benyttes til å levere avfall fra den eiendommen eller boenheten det er knyttet til.
  • Inngangsbeviset er gyldig i Drammen, Lier, Øvre Eiker, Modum og Sigdal (videre kalt Området).
  • «Regler for bruk av inngangsbevis på RfDs gjenvinningsstasjoner» er en utdyping og presisering som følger «Regler for RfDs gjenvinningsstasjoner». Det forutsettes at innehaver av inngangsbevis følger gjeldende regler.

Les mer om regler for bruk av inngangsbevis på RfDs gjenvinningsstasjoner.

 

Slik gjør du det:

  1. Last ned appen RfD gratis fra App Store eller Google Play.
  2. Første gang du bruker appen må du logge inn via ID-porten. Dette trenger du bare å gjøre én gang.
  3. Når du har logget inn får du opp en QR-kode som blir ditt inngangsbevis til våre gjenvinningsstasjoner.