Oppdatert: 01.08.2024
Regler for RfDs gjenvinningsstasjoner

Oppdatert: 01.08.2024
Bruk av RfDs gjenvinningsstasjoner er et tilbud til hytter og husholdninger i våre eierkommuner. Innbyggerne har rett til å levere en fastsatt mengde husholdningsavfall kostnadsfritt på alle gjenvinningsstasjonene, denne tjenesten dekkes av renovasjonsgebyret.
For å dokumentere at man har rett til fri avfallslevering brukes et inngangsbevis som utstedes til de som bor i eller har fritidseiendom i regionen. Dette er beskrevet i egne regler (jf. Regler for inngangsbevis).
Er du næringsdrivende, har avfall som er betalingspliktig eller er bosatt i en kommune utenfor RfDs område, kan du benytte gjenvinningsstasjonene mot betaling.
Med husholdningsavfall menes avfall fra private husholdninger, herunder større gjenstander som inventar og lignende. (Forurensningsloven § 27a, første ledd).
Med næringsavfall menes avfall fra offentlige og private virksomheter og institusjoner. (Forurensningsloven § 27a, annet ledd).
Følg anvisningen på skiltene eller muntlige beskjeder fra personalet. Spør dersom du trenger hjelp.
Du må selv laste av egen bil og tilhenger. Hvis det som skal leveres er veldig tungt eller stort kan avlastning med truck tilbys på eieres egen risiko.
Avfallet skal sorteres riktig, og legges eller kastes der det er skiltet på stasjonen. Det er ikke tillatt å levere avfallet i sekker. Har du blandet avfall i sekker eller esker, må disse åpnes og avfallet sorteres etter gjeldende sorteringsregler.
Pass på at du rydder opp dersom det er rester på bakken etter avfallet ditt, som for eksempel spiker, kvist og glasskår.
RfD har mottak og uttak for ting til ombruk på alle gjenvinningsstasjonene. På flere av stasjonene kan du også hente ut og levere inn byggevarer til ombruk.
RfD har rett til å bruke alt som er levert inn til gjenvinningsstasjonene til ombruk, med mindre noe annet avtales ved levering. Forbehold gjelder ikke for byggevarer.
Ombrukstilbudet er et tilbud til innbyggere i RfDs eierkommuner og gjelder fri inn og utlevering av brukbare gjenstander.
Se oppslag på den enkelte gjenvinningsstasjon og følg henvisning fra personalet.
Du kan levere avfall med kjøretøy inntil 7,5 tonn inklusive last og eventuell hengers vekt. På noen gjenvinningsstasjoner er vektgrensen 3,5 tonn, se skilting om dette på den enkelte gjenvinningsstasjon.
Du kan ikke bruke bil med tipp, tipphenger eller traktorer på RfDs gjenvinningsstasjoner.
Skru av motoren når bilen står stille.
Barn under 12 år skal sitte i bilen under oppholdet. Dette gjelder ikke for ombrukstorget.
Det er forbudt å røyke på gjenvinningsstasjonen og utenfor inngangspartiet.
RfD har ikke ansvar for eventuelle skader, punkteringer eller liknende for kjøretøy inne på gjenvinningsstasjonen. RfD har ikke ansvar for eventuell tilgrising av kjøretøy eller personer.
RfD tar imot næringsavfall på noen av gjenvinningsstasjonene.
Ta kontakt med personalet på gjenvinningsstasjonen når du skal levere næringsavfall. Betaling ved levering av næringsavfall kan gjøres ved bruk av kredittkort eller ved inngått avtale om kreditt. Ønsker du som næringskunde å få tilsendt faktura, kan du søke om kreditt ved å ta kontakt med RfD.
Er du næringsdrivende og skal levere farlig avfall, må virksomheten være registrert i www.avfallsdeklarering.no, og sende en utfylt deklarasjon for farlig avfall til RfDs gjenvinningsstasjon i forkant. Deklarering av farlig avfall utføres elektronisk, og som næringsdrivende kan du gi RfD fullmakt til å deklarere på vegne av virksomheten mot et gebyr hvis det er ønskelig.
Hvis du som næringsdrivende leverer betongavfall med maling og puss, samt teglstein med fuger, skal du levere godkjent dokumentasjon i form av analyser fra akkreditert laboratorium på at dette er fritt for PCB ved levering til gjenvinningsstasjonen. Hvis betongavfallet inneholder PCB eller asbest, kan ikke RfD ta imot dette.
Større mengder næringsavfall av samme type for eksempel fra industri, bygg eller landbruk, skal ikke leveres på gjenvinningsstasjonen, men hos aktører som har spesialisert seg på dette.
(gjelder både fra næring og husholdning)
Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot noen former for eksplosiver på gjenvinningsstasjonene. Våpen eller ammunisjon (patroner og skudd) skal leveres til politi eller lensmannskontor. Fyrverkeri, nødbluss og røykgranater kan leveres tilbake til forhandler. Hvis du har sprengstoff, tennere eller fenghetter, ta kontakt med politiet.
Større gjenstander som for eksempel kjøretøy, fritidsbåter over 15 fot og oljetanker, skal ikke leveres på gjenvinningsstasjonen, men til mottak hos andre aktører. Se her for informasjon om hvor dette kan leveres.
Vi tar ikke imot matavfall på RfDs gjenvinningsstasjoner.
Vi tar heller ikke imot smittefarlig avfall og radioaktivt avfall.
Du finner en detaljert oversikt over hvilke avfallstyper som kan leveres, og hvordan avfallet skal sorteres, på de ulike gjenvinningsstasjonene her
Dersom personalet på stasjonen vurderer at avfallet ikke tilfredsstiller krav til husholdningsavfall som kan leveres gebyrfritt, i henhold til reglene, skal det betales for levering av avfallet.
Dersom du er uenig, men velger å betale for å få levert avfallet, kan du sende en skriftlig klage på beslutningen til RfD i etterkant. Dersom klagen tas til følge blir beløpet refundert.
Brudd på reglene for opphold og levering av avfall på RfDs gjenvinningsstasjoner kan medføre sanksjoner som tilleggsgebyr, politianmeldelse, bortvisning, utestenging eller inndragelse av inngangsbevis.
Eventuelle spørsmål eller klager skal rettes til RfD.
Dersom det fattes vedtak om utestenging, inndragelse av inngangsbevis, eller beslutning om betaling, er dette et enkeltvedtak som kan påklages skriftlig til RfD (jf. Forvaltningsloven § 2.a).
1. Inngangsbevis
1.1. Inngangsbeviset identifiserer eiere og innbyggere som har rett til å levere husholdningsavfall og betalingspliktig avfall på RfDs gjenvinningsstasjoner.
1.2. Inngangsbeviset er personlig og knyttet til en bestemt boenhet. Inngangsbeviset kan kun benyttes til å levere avfall fra den eiendommen eller boenheten det er knyttet til.
1.3. Inngangsbeviset er gyldig i Drammen, Lier, Øvre Eiker, Modum og Sigdal (videre kalt Området).
1.4. «Regler for bruk av inngangsbevis på RfDs gjenvinningsstasjoner» er en utdyping og presisering som følger «Regler for RfDs gjenvinningsstasjoner». Det forutsettes at innehaver av inngangsbevis følger gjeldende regler.
2. Digitalt og fysisk inngangsbevis
2.1. Inngangsbeviset finnes i to varianter: Digitalt (i appen RfD) og som et fysisk inngangskort. Begge variantene gir like rettigheter for brukeren.
2.2. Digitalt inngangsbevis er den primære og anbefalte løsningen. Appen kan lastes ned gratis på smarttelefoner, og bruker verifiserer seg videre med BankID. Det digitale inngangsbeviset krever at brukeren eier en boenhet eller har gyldig folkeregistrert adresse i Området.
2.3. Fysisk inngangskort er en sekundær løsning som kan bestilles i følgende tilfeller:
3. Retten til levering av husholdningsavfall
3.1. Renovasjonsordningen i Området inkluderer levering av en fastsatt mengde husholdningsavfall kostnadsfritt på gjenvinningsstasjonene. Dette dekkes av renovasjonsgebyret. Hva som regnes som husholdningsavfall, er definert i «Regler for RfDs gjenvinningsstasjoner».
3.2. Fremvisning av inngangsbevis dokumenterer retten til levering av husholdningsavfall og betalingspliktig avfall i samsvar med gjeldende regler.
3.3. Den øvre grensen for hvor mye husholdningsavfall som kan leveres kostnadsfritt årlig, fremgår av «Regler for RfDs gjenvinningsstasjoner».
3.4. Rettigheter knyttet til bruk av inngangsbevis gjelder ikke avfall som har oppstått i næringsvirksomhet. Hva som regnes som næringsavfall, er definert i «Regler for RfDs gjenvinningsstasjoner».
4. Kriterier for å få inngangsbevis
4.1. For å få inngangsbevis må minst ett av følgende kriterier oppfylles:
4.2. Retten til inngangsbevis bortfaller dersom kriteriene i 4.1 ikke lenger oppfylles.
4.3. Hvis det søkes fritak eller unntak fra renovasjonsordningen, bortfaller også retten til inngangsbevis.
4.4. Dersom innehaveren flytter til ny adresse innenfor Området, må inngangsbeviset registreres på ny adresse. RfD kan deaktivere inngangsbeviset om innehaver ikke lenger eier eller er folkeregistrert på adressen det er knyttet til.
5. Bruk av inngangsbevis
5.1. Alle innehavere av inngangsbevis har i utgangspunktet like rettigheter til å levere avfall som oppstår på eiendommer de eier, eller bor på.
5.2. Eier av eiendommen kan velge å begrense hvor stor mengde avfall leieboere eller andre husstandsmedlemmer kan levere. Ved å benytte denne muligheten overtar eier ansvaret for at alt avfallet fra husstanden leveres til godkjent mottak.
5.3. Eier kan midlertidig delegere ansvar til en person som skal kjøre bort avfall fra eiendommen. Det er ikke tillatt å delegere slikt ansvar til å levere avfall som har oppstått gjennom næringsvirksomhet, eller fra andre eiendommer.
5.4. Ved rydding av dødsbo, kan pårørende søke om et midlertidig inngangsbevis som gir tidsavgrenset rett til å levere avfallet fra avdødes bolig.
5.5. Ved spesielle engangshendelser, som ved flytting, oppussing, eller lignende, kan eier be om tilleggsvolum på inntil 500 kg.
5.6. Borettslag og boligsameier kan beslutte at inntil halvparten av årlig mengde skal disponeres av fellesskapet, og organiseres gjennom felles levering av husholdningsavfall.
6. Kostnader
6.1. Digitalt inngangsbevis lastes ned gratis fra Google Play eller AppStore.
6.2. Fysisk inngangsbevis utstedes gratis, begrenset til ett kort per husstand.
6.3. Mistet kort eller utstedelse av ekstra kort belastes med et administrasjonsgebyr.
7. Kontroll og misbruk
7.1. Inngangsbeviset kan inndras ved misbruk, og rettigheter knyttet til bruk av inngangsbevis kan da bortfalle for en periode.
7.2. Dersom inngangsbeviset benyttes til å levere næringsavfall, eller avfall fra andre eiendommer enn inngangsbeviset er knyttet til, kan dette regnes som misbruk.
7.3. Det kan fattes mistanke om misbruk hvis avfallsmengden eller leverings hyppigheten er vesentlig høyere enn det som er normalt for en privat husholdning.
7.4. RfD forbeholder seg rett til å innhente tilleggsopplysninger eller utføre kontrolltiltak ved mistanke om misbruk.
7.5. Det regnes ikke som misbruk dersom innehaver kan vise til spesielle forhold der det er økt behov for å levere avfall, som for eksempel ved flytting eller rydding av dødsbo.
7.6. Eventuelt vedtak om inndragelse av inngangsbeviset skal kun gjøres etter saksbehandling. Vedtak om inndragelse er et enkeltvedtak som kan påklages.
8. Næringsdrivende
8.1. Næringsdrivende kan ikke bruke inngangsbevis for å levere næringsavfall.
8.2. Næringsdrivende kan ikke låne inngangsbevis av sine ansatte eller kunder for å levere avfall fra oppdrag de har utført.
8.3. Når næringsdrivende utfører oppdrag på private boliger eller eiendommer regnes avfallet som næringsavfall.
8.4. Næringsdrivende omfattes ikke av lovpålagt renovasjonsordning, men kan levere avfall mot betaling på RfDs gjenvinningsstasjoner. Eventuell kreditt skal være avtalt på forhånd.
8.5. Personer registrert som næringsdrivende kan kun benytte inngangsbevis for å levere sitt eget husholdningsavfall.
Vedtatt av styret i RfD 13.10.2020 og revidert 6.2.2024. Gjeldende fra 1.4.2024.
Vedtatt av styret i RfD 6. februar 2024. Gjelder fra 1. april 2024.