Personvernerklæring

Personvern og informasjonssikkerhet er viktig for oss. Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) skal behandle personopplysningene dine på en lovlig og sikker måte.

For at RfD kan levere en renovasjonstjeneste til deg som innbygger, er det nødvendig å behandle personopplysninger. RfD samler inn og behandler personopplysninger som vi trenger for å utføre våre lovpålagte oppgaver, samt for å kunne saksbehandle henvendelser vi får fra deg.

  • Når vi tilbyr lovpålagte tjenester til våre innbyggere kan vi hente inn nødvendig informasjon fra deg direkte eller dersom det er nødvendig, hente opplysninger om deg fra offentlige myndigheter eller offentlige registre som Matrikkelen.
  • Vi vil kunne oppgi personopplysninger til databehandlere som arbeider som underleverandører for oss og behandler dine opplysninger på våre vegne. Slike underleverandører kan ikke bruke personopplysningene for noe annet formål enn å yte tjenesten som er avtalt med oss. Vi tar særlige forhåndsregler for å forsikre oss om at underleverandørene opptrer i samsvar med våre vilkår og norsk personvernlovgivning.
  • Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for.
  • RfD beskytter opplysningene i registrene på ulike måter, for eksempel gjennom brannmurer og ved å kontrollere hvem som har tilgang til opplysninger i datasystemene. Vi sikrer at kun de som har et tjenstlig formål får tilgang til dine personopplysninger.

Inngangsbevis til gjenvinningsstasjonen: Appen «Min gjenvinning»

Innlogging til Min gjenvinning skjer via Difis MinID-tjeneste. Vi bruker MinID kun for å identifisere deg og har ikke tilgang på ditt passord, personnummer, PIN-koder eller lignende. Navn og folkeregistrert adresse blir lagret i gjenvinningsstasjonens fagsystem og på din mobil. Ved besøk på gjenvinningsstasjonen lagres tidspunktet for besøket og hvilket inngangsbevis som er brukt. På de gjenvinningsstasjonene som har vekt, lagres i tillegg hva avfallet veide. Dette er nødvendig for å sikre at innbyggerne i Drammensregionen får den tjenesten de har betalt for gjennom renovasjonsgebyret, og for å hindre at andre brukere utnytter tjenesten ulovlig. I tillegg brukes dataene samlet for å bedre tjenesten, f.eks. for å se på åpningstider og bemanning. Programvaren er utviklet av Reknes AS på vegne av RfD. 

Inngangsbevis til gjenvinningsstasjonen: Inngangskort

Hvis du bestiller et inngangskort til gjenvinningsstasjonen lagrer vi navn, adresse og fødselsnummer i gjenvinningsstasjonens fagsystem. Hvis du har fylt inn telefonnummer og e-postadresse i skjemaet, lagres også dette. Ved besøk på gjenvinningsstasjonen lagres tidspunktet for besøket. På de gjenvinningsstasjonene med vekt, lagres i tillegg hva avfallet veide. Dette er nødvendig for å sikre at innbyggerne i Drammensregionen får den tjenesten de har betalt for gjennom renovasjonsgebyret, og for å hindre at andre brukere utnytter tjenesten ulovlig. I tillegg brukes dataene samlet for å bedre tjenesten, f.eks. for å se på åpningstider og bemanning. Programvaren er utviklet av Reknes AS på vegne av RfD. Det meste av innholdet i skjemaet blir også midlertidig lagret på vår webserver. Dette gjør vi for å kunne feilsøke dersom skjemaet av en eller annen grunn ikke når frem til korrekt fagsystem. Fødselsnummer blir ikke lagret på vår webserver, men sendt kryptert til gjenvinningsstasjonens fagsystem.

Appen «Min renovasjon»

I appen legger du inn adressen din, slik at du kan se dine hentedager og bli varslet om når avfallet hentes. Adressen din lagres i en database hos Norkart, og brukes ikke til noe annet enn varsling om hentedager.

Min side

Innlogging til Min side skjer via Difis MinID-tjeneste. Vi bruker MinID kun for å identifisere deg, slik at vi kan hente ut informasjon om ditt abonnement. Vi har ikke tilgang på ditt passord, PIN-koder eller lignende.

Når du logger deg inn, blir navnet ditt, e-postadressen din og telefonnummeret ditt hentet fra Difi og lagret på vår webserver. Hvis du senere oppdaterer e-postadressen eller telefonnummeret ditt på Min side, blir denne informasjonen lagret på webserveren. Vi lagrer kontaktinformasjonen slik at du skal slippe å fylle ut e-postadresse og telefonnummer når du sender inn skjema via Min side.

Skjema på rfd.no

På nettsiden vår er det flere skjema som benyttes for å søke om fritak, tilskudd, melde fra om et problem eller lignende. Informasjonen du legger inn, som navn, adresse og e-post blir kun benyttet til saksbehandling av den aktuelle henvendelsen. I skjemaene på Min side er kontaktinformasjonen automatisk fylt ut, siden du er logget inn.

Når du sender inn et skjema blir kontaktinformasjonen, sammen med innholdet i skjemaet, lagret i saksbehandlingssystemet Komtek eller oversendes elektronisk via e-post til RfD. Opplysningene gjør oss i stand til å utføre saksbehandling av din henvendelse.

Kontaktinformasjonen og innholdet i skjemaet blir også midlertidig lagret på vår webserver. Dette gjør vi for å kunne feilsøke dersom skjemaet av en eller annen grunn ikke når frem til Komtek.

Elektronisk nøkkelbrikke

Hytteeiere får tilsendt to elektroniske nøkkelbrikker per eiendom som brukes til å låse opp lukene på avfallscontainerne. Nøkkelbrikkene er knyttet til adressen på fritidseiendommen og har et unikt nummer på baksiden. Nummeret er registrert på eiendommen i vårt datasystem og brukes i saksbehandling av fritak eller ved mistet nøkkelbrikke.  

Vi registrerer antall innkast som totalt blir foretatt på de ulike avfallspunktene våre, men har ikke tilgang til opplysninger som kan knyttes til enkeltpersoner eller eiendom. Dataene brukes samlet for å bedre tjenesten som å se på antall innkast per avfallspunkt eller per avfallstype. Systemet er levert av Namdal Ressurs AS og det er Environmental Technology GmbH som har utviklet programvaren for elektronisk nøkkelbrikke.

Facebook

Vi har en selskapsside på Facebook. Facebook behandler dine personopplysninger og bruker informasjonskapsler. Mer informasjon om hvordan Facebook behandler personopplysninger og hvordan de bruker cookies finner du på Facebook sine sider for Personvern og Informasjonskapsler. I noen tilfeller kan vi via det sosiale mediet bruke disse opplysningene til å vise deg målrettede annonser.

Informasjonskapsler (cookies)

Dette er de cookiene vi bruker på våre sider:

Innlogging

Nettsiden vår bruker en cookie som heter JSESSIONID i forbindelse med innlogging. Formålet er at nettsiden skal huske at du har logget inn.

Automatisk utfylling av adresse

Dersom du søker opp dine hentedager, lagrer vi adressen og postnummeret i to cookies som heter address og postcode. Dersom du søker opp en eiendom med gårds- og bruksnummer, lagres dette i en cookie som heter eiendomString. Formålet er at du skal slippe å fylle ut adressen på nytt neste gang du besøker nettsiden.

Dersom du velger en gjenvinningsstasjon på forsiden, lagres dette i en cookie som heter station. Dermed kan vi automatisk vise åpningstider for denne stasjonen neste gang du besøker forsiden.

Google Analytics

Vi samler inn statistikk om hvordan nettstedet vårt blir brukt, slik at vi vet hvilke sider vi skal vie mest oppmerksomhet og hvilke som skal slettes.

Google Analytics bruker cookies som starter med _ga. Vi har skrudd på funksjonen «anonymizeIP», slik at IP-adressen din ikke blir lagret hos Google.

Task Analytics

Dette er en spørreundersøkelse om brukerne finner det de leter etter på sidene våre. Den lagrer cookien _tmc på maskinen din slik at vi vet om du ønsker å delta i undersøkelsen eller ikke.

Unngå cookies

Du kan stille inn nettleseren din slik at bare de nettsidene du ønsker, får lov til å lagre cookies på maskinen din. Vi anbefaler at du søker etter «disable cookies» på Duck Duck Go for å finne en oppskrift for akkurat din nettleser.

Google har laget et tillegg til nettleseren som gjør at Google Analytics slutter å fungere.