Måk frem avfallsbeholderne!

Dette er vår oppfordringen om du vil få hentet avfallet ditt. Store mengder snø gjør det vanskelig å tømme avfallet, så hvis beholderne dine har snødd inne risikerer du at avfallet ikke blir hentet. Renovatørene gjør sitt aller beste for at alle skal få tømt avfallet sitt, men snø og is kan gjøre det vanskelig. Husk derfor å måke og strø foran beholderne og børste av snøen som ligger på lokket.

1. april 2018: Årets aprilspøk; Introduserer trening med mening

I forbindelse med årets strandryddeuke lanserer RfD et helt nytt konsept, Garbage Fitness. Konseptet kombinerer trening med avfallsrydding av strendene i Drammensregionen, inspirert av den nye treningstrenden «plogging».

Trondheim_foto_Andreas Asheim_web
Foto: Trondheimfoto Andreas Asheim

Forsøpling av naturen er et kjent miljøproblem, og strendene er spesielt rammet. Derfor introduserer RfD treningskonseptet Garbage Fitness som et bidrag for redusert avfall på strendene i Drammensregionen. Garbage Fitness bruker avfall som element i treningen gjennom felles aerobics-treningstimer.

– Vi er avhengig av innbyggernes bidrag for å redusere avfall i naturen. Ved å kombinere trening med strandrydding får vi bukt med avfallet samtidig som vi styrker kroppen. Vi tror det er lettere å engasjere seg i noe som både er bra for deg og miljøet, sier Marianne Holen, kommunikasjonssjef i RfD.

Inspirert av «plogging»
RfD har sammen med et lokalt treningssenter i Drammensregionen utviklet treningstilbudet som er inspirert av den nye trenden «plogging». «Plogging» kombinerer jogging og plukking av avfall og bidrar, på samme måte som Garbage Fitness, til å holde naturen ren.

– «Plogging» er blant de mest trendy treningsformene for tiden, og med Garbage Fitness ønsker vi å ta denne trenden et steg videre. Et tilbud for både kropp, sjel og natur, fortsetter Holen.

RfD håper flere bedrifter vil arrangere Garbage Fitness slik at mange strender rundt om i Norge blir ryddet skikkelig.

– Vi håper konseptet inspirerer flere til å bidra. Vi vil først og fremst dekke Drammensregionen, men det hadde vært flott om også andre strender i Norge vil arrangere kombinert rydding og trening, avslutter Holen.

Avfall_strand

- Morsomt og viktig initiativ
Hold Norge Rent, som arrangerer den årlige strandryddedagen, applauderer konseptet Garbage Fitness. De håper at konseptet vil bli positivt mottatt blant alle treningsglade i Drammensregionen.

– Dette er et morsomt og viktig initiativ som forenkler det å plukke avfall i strandsonen. Det finnes mange som gjerne tar seg en treningsøkt og som helt sikkert vil like å gjøre noe godt for miljøet samtidig, sier Lise Keilty Gulbransen, daglig leder i Hold Norge Rent.

Garbage Fitness vil koste 0,- til 299,- pr. måned, avhengig av hvor mye avfall du plukker og tilgjengelig for alle som ønsker å henge seg på. Treningstimene starter lørdag 7. april og vil arrangeres hver lørdag på ulike strender frem til sommerferien. Send en e-post til post@rfd.no og meld din interesse.

For mer informasjon, kontakt Kommunikasjonssjef Marianne Holen, e-post: marianne.holen@rfd.no eller telefon 481 26 962